راهنمای شبکه

آموزش شبکه به علاقه‌مندان

راهنمای شبکه

آموزش شبکه به علاقه‌مندان

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

اگر ویدئوهای مرتبط با تصادف خودروهای مدرن و ایمن امروزی را با برخی خودروهای قدیمی در شبکه‌های اجتماعی مشاهده نموده باشید، حتما به این نکته پی خواهید برد که خودروی به‎روز شما چقدر نسبت به گذشتگان خود ایمن‎تر گشته است.

 

امروزه خودروها بایست چهار نوع استاندارد ایمنی فدرال وسایل نقلیه موتوری موسوم به FMVSS را پشت سر بگذارند. این قوانین توسط اداره کل ایمنی ترافیکی بزرگراه‎ها NHTSA، صرفا برای خودروهایی که در ایالات متحده به فروش می‌رسند، کاربرد دارند.

 

همان طور که اطلاع دارید سایر کشورها و مناطق مختلف جهان نیز معمولا از استانداردهای بومی خود در این زمینه بهره می‎برند، اما به جرات می توان گفت که ایالات متحده از دقیق‎ترین و سختگیرانه‎ترین قوانین در این حوزه برخوردار است و با اطمینان تمام می‎توان به نمرات ایمنی خودروها در قالب سیستم استاندارد آن کشور استناد نمود.این استاندارد در قالب مقیاس پنج ستاره‎ای NCAP برای هر خودرو بیان می‎شوند.

 

همچنین موسسه بیمه برای امنیت بزرگراه‌ها IIHS که توسط گروهی از شرکت‎های بیمه‎گر راه‎اندازی شده، خودروهای مختلف را از نظر ایمنی به چهار دسته خوب، نسبتا خوب، کم و ضعیف دسته‌بندی می‌نماید. جدیدترین نوع آزمایشات این موسسه شامل تست ضربه به دماغه خودرو از ناحیه گوشه سمت چپ می‎شود.

در ادامه با انواع تست‎های تصادف خودرو که طراحی اتومبیل‎ها امروزی را متاثر نموده‎اند، آشنا خواهید شد.

 

1. تست ضربه از سمت جلو FMVSS208

این نوع از تست تصادف تغییر و تحولات بسیاری نسبت به بدو تولدش در سال 1968به خود دیده است. در این تست، ضربه به صورت مستقیم وارد شده و تمام پهنای دماغه خودرو را دربرمی‎گیرد.

سرعت خودرو در این آزمایش معادل 48 کیلومتر بر ساعت بوده و از آدمک‎های مختلف با سایزهای متفاوت و بدون بستن کمربند ایمنی استفاده می‎شود.

ضمنا این تست در سرعت 55 کیلومتر در ساعت با بستن کمربند‎های ایمنی برای آدمک‎های درون خودرو همراه خواهد بود.

 

2. تست برخورد از جلو IIHS - همپوشانی کوچک

این تست در سرعت 65 کیلومتربرساعت نیز انجام می‌شود که در آن خودروی تحت آزمایش با دیواری بسیار محکم برخورد خواهد کرد. در این آزمایش تنها 25 درصد از عرض قسمت جلوی خودرو با دیوار تماس پیدا خواهد نمود. این تست سیستم تعلیق خودرو را که معمولا شامل کمترین نقاط شکست است، شامل می‌شود.

خودروهای تحت این آزمایش، هنگام وارد شدن ضربه تمایل به چرخش دارند و سرنشینان تحت یک زاویه خاص به جلو پرتاب می‌شوند.

 

در اولین دوره انجام این تست، ایربگ‎های جانبی و جلو نتوانستند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند؛ در نتیجه آدمک‎ها با ستون‌های A برخورد کرده و آسیب جدی دیدند. در آن دوره تنها 3 خودرو از 11 اتومبیل تحت آزمایش موفق به کسب نمرات خوب شدند.

به منظور بهبود نتیجه این تست لازم است تا کارهایی نظیر تقویت ستون‎های A، استحکام بخشی ناحیه پشت داشبورد و نیز محل جاگیری پاها انجام بشود.

 

3. تست ضربه از جلو IIHS همپوشانی-متوسط

در این آزمایش خودرو تحت سرعت 64 کیلومتر بر ساعت با مانعی که 40 درصد از دماغه خودرو را پوشش می‌دهد، برخورد می‌نماید. ناحیه برخورد توسط پوشش آلومینیومی لانه زنبوری پوشانده می‎شود تا آزمایش مورد نظر طیف بیشتری از اشیا نرم‎تر نسبت به سطوح بتنی را در برگیرد.

 

تست تصادف

اولین سری این آزمایش در سال 1995 صورت گرفت که در آن دوره اکثر خودروها نمرات ضعیفی کسب نمودند. خودروسازان با انجام کارهایی نظیر تقویت اتاق سرنشینان و نیز از استحکام بخشی به محفظه موتور، موفق به بهبود نسبی نتایج حاصل از این تست شدند.

 

تست تصادف

4.تست تصادف از بغلFMVSS214

در این تست یک دستگاه سه هزار پوندی از سمت جانبی با سرعت 54 کیلومتربرساعت و تحت زاویه 63 درجه طوری به بدنه خودرو برخورد می‎کند که تصادفی مشابه برخورد دو خودرو از نوع T شکل در سرعت 48 کیلومتر بر ساعت شبیه سازی شود.

در آزمایش انجام شده توسط NCAP، دستگاه برخورد کننده با سرعت 62 کیلومتر بر ساعت به خودروی تحت آزمایش ضربه وارد می‎نماید. همچنین موسسه IIHS نیز از یک دستگاه 3300 پوندی با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت تحت زاویه 90 درجه استفاده می‎کند. ارتفاع بالاتر دماغه دستگاه نیز به دلیل شبیه سازی تصادف با خودروهای پیکاپ انجام گرفته است.

 

تست تصادف

موسسه IIHS حدود یک پنجم آدمک‎هایش را مطابق با فیزیک بدن خانم‎ها طراحی نموده و بنابراین سرهایشان نزدیک لبه اسلید قرار می‎گیرد. حدود 20 درصد از خودروهای تست شده در سال 2003 نمره خوب را در این آزمایش کسب نمودند.

به واسطه بهره‌گیری از ساختارهای جانبی مستحکم‎تر، لایه‎گذاری بهتر در بخش درب‎ها و ستون‎ها و حضور ایربگ‌های جانبی، امروزه بسیاری از خودروها نمره خوب را در این تست به دست می‌آورند.

 

تست تصادف

5.تست تصادف از ناحیه سقف FMVSS216

در آزمایش‎های NHTSA یک صفحه فلزی بر روی لبه‎ای از سقف به پهنای حدود 5 اینچ نیرویی معادل سه برابر وزن اتومبیل را وارد می‎کند.

این آزمایش در موسسه IIHS نیز به طرز تقریبا یکسانی انجام می‎شود با با این تفاوت که لبه 5 اینچی سقف بایستی نیرویی حدود 4 برابر وزن اتومبیل را تحمل کند تا نمره خوب را بدست آورد. مقاومت لبه سقف در مقابل نیرویی معادل 2.5 برابر وزن اتومبیل منجر به کسب نمره ضعیف در این تست خواهد شد.

 

تست تصادف

بر اساس استانداردهای جدید NHTSA، برای کسب نمرات بالا در این بخش بایستی خودروها از ستون‎های ضخیم‎تر و بهتر ساخته شده از فولاد تنش بالا بهره ببرند .

6.تست صحت ایمنی سیستم سوخت رسانی FMVSS301

این تست نشتی سیستم سوخت رسانی در تصادفات مختلف را مورد بررسی قرار می‎دهد تا از ایمنی عدم نشتی بیش از حد سیستم مذکور اطمینان حاصل کند.

 

ضربات وارده از قسمت پشت به یک خودروی 2050 کیلوگرمی با باک تقریبا پر(93درصد) در سرعت 48 کیلومتر بر ساعت نباید بیش از حدود یک اونس در دقیقه نشتی از سیستم سوخت رسانی خودروی تصادف کرده را منجر گردد. این تست شامل خودروهای الکتریکی برای بررسی نشتی مایع الکترولیت نیز می‌شود.

منبع: بررسی انواع تست تصادف (دیجیاتو)

  • ۹۸/۰۶/۱۱
  • محمد خزایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی