راهنمای شبکه

آموزش شبکه به علاقه‌مندان

راهنمای شبکه

آموزش شبکه به علاقه‌مندان

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

در این مقاله راجع‌به ۱۰ سرویس وب هاستینگ که مناسب همه افراد از بلاگرها گرفته تا مالکین کسب‌وکار باشد و به صورت جامع در مورد اینکه هاست چیست و چه کاربردی دارد صحبت می‌کنیم.

آیا شما به وب سایت نیاز دارید؟

اگر مالک کسب‌وکار هستید، به وبسایت احتیاج دارید. اگر وبسایت ندارید، لابد مشکلی وجود دارد. واضح است که کسب‌وکارهای آنلاین برای بازاریابی و فروش محصولات یا خدمات به وبسایت احتیاج دارند. اما در عصر اینترنت، کسب‌وکارهای آفلاین نیز باید حداقل در وب قابل کشف باشند (و احتمالا باید فروش آنلاین نیز داشته باشند).

در این دنیای اینترنت محور، تبلیغ دهان به دهان کافی نیست. این روزها مردم با استفاده از بینگ، گوگل، یاهو و موتور جستجوها به راحتی کسب‌وکارهای جدید را کشف می‌کنند و محصولات کارخانه‌ها، ساعت‌های کاری و قیمت‌ها را پیدا می‌کنند. اگر کسب‌وکار شما در نتایج جستجو و در صفحه‌ی اول آن نمایش داده نشود، مشتریان بالقوه قادر نخواهند بود شما را از طریق جستجو پیدا کنند. و اگر لینک قابل اشتراک نداشته باشید، شانس دهان به دهان شدن در شبکه‌های اجتماعی را نیز از دست می‌دهید. به بیان دیگر اگر وبسایت نداشته باشید، نه کشف می‌شوید و نه درآمدی خواهید داشت. البته وب هاستینگ فقط برای کسب‌وکار نیست. شاید می‌خواهید یک وبسایت شخصی یا یک بلاگ را هاست کنید. در هر صورت سرویس‌هایی که ما در این مقاله معرفی کرده‌ایم، نیازهای شما را پوشش خواهند داد.

اولین قدم برای حضور آنلاین پیدا کردن یک وب هاست است. وب هاست همان شرکتی است که فایل‌های وبسایت شما را در سرور ذخیره می‌کند و آن‌ها را به مرورگر مشتریان و خواننده‌های شما تحویل می‌دهد. سرویس‌های وب هاستینگ میزان انتقال‌های دیتای ماهانه مختلف، حافظه، ایمیل و ویژگی‌های دیگری ارائه می‌دهند. حتی نحوه پرداخت شما (پرداخت ماهانه یا پرداخت سالانه) نیز می‌تواند متفاوت باشد؛ بنابراین وقت گذاشتن و دانستن این که شرکت شما دقیقا چه می‌خواهد، برای موفقیت ضروری است. خیلی از این شرکت‌ها خدمات بازفروش سرویس هاستینگ نیز ارائه می‌دهند؛ بدین معنی که شما می‌توانید هاستینگ را به مشتریان خود ارائه دهید.

چرا باید هاست بخرم؟

همچنین باید خود را با بزرگان وب هاستینگ آشنا کنید. در تحقیقات خود با سرورهای اشتراکی، سرورهای مجازی خصوصی (VPS)، هاستینگ اختصاصی و هاستینگ وردپرس آشنا خواهید شد. هر کدام از آن‌ها مشخصات خاص خود را دارند و باید برای تحلیل آن‌ها وقت بگذارید. در ادامه آن‌ها را توضیح خواهم داد.

وب هاست اشتراکی چیست و چه کاربردی دارد؟

هاستینگ اشتراکی نوعی از وب هاستینگ است که در آن تامین‌کننده چندین سایت را روی یک سرور جا می‌دهد. برای مثال، سایت A با سایت B، سایت C، سایت D و سایت E همه روی یک سرور قرار دارند. مزیت آن این است که هزینه سرور بین این چند سایت تقسیم می‌شود؛ پس وب هاستینگ اشتراکی معمولا خیلی ارزان است. در حقیقت می‌توانید با کم‌تر از ۱۰ دلار در ماه آن را تهیه کنید.

وبسایت‌هایی که سرور شما را به اشتراک می‌گذارند، هم‌اتاقی‌های شما هستند؛ مرز باریکی میان شما و آن‌هاست. بله، می‌توانید در اتاق را ببندید ولی می‌توانند در حمام و آشپزخانه برای شما مشکلاتی ایجاد کنند. به بیان دیگر، همه سایت‌ها منابع یک سرور را به اشتراک می‌گذارند، بنابراین با افزایش ترافیک در سایت A ممکن است کارایی سایت‌های همسایه تحت تاثیر قرار گیرد. حتی ممکن است یک سایت به تنهایی سرور اشتراکی را کاملا پایین بیاورد.

وب هاستینگ VPS چیست؟

هاستینگ VPS از این منظر که چند سایت یک سرور را به اشتراک می‌گذارند، به سرور اشتراکی شبیه است؛ ولی این تمام شباهت‌ها است. یک وب هاست اختصاصی سایت‌های کم‌تری را در یک سرور جا می‌دهد و هر سایت منبع منحصربه‌فرد خود را دارد.

اگر بخواهیم با خانه مثال بزنیم، هاستینگ VPS مانند اجاره آپارتمان در یک ساختمان بزرگ‌تر است. از هم‌اتاقی بودن که در بالا به آن اشاره شد، منزوی‌تر هستید؛ امکان آن وجود دارد که یک آپارتمان در همسایگی شما را آزار دهد ولی احتمال آن کم‌تر است. به عبارت دیگر، ترافیک انفجاری سایت A تاثیر زیادی روی سایت B یا سایت C نمی‌گذارد. همانطور که انتظارش می‌رود، هاستینگ VPS از هاستینگ اشتراکی هزینه بیشتری دارد. ماهانه حدود ۲۰ تا ۶۰ دلار هزینه دارد.

وب هاست اختصاصی چیست و چه کاربردی دارد

هاستینگ اختصاصی هم قدرتمند است و هم گران. برای سایت‌هایی مناسب است که به مقدار زیادی منابع سرور نیاز دارند.

برخلاف هاستینگ اشتراکی یا VPS، در هاستینگ اختصاصی شما تنها ساکن یک سرور خواهید بود. اگر بخواهیم با مثال خانه ادامه دهیم، داشتن یک سرور اختصاصی مانند مالک خانه بودن است. این یعنی وبسایت شما از نهایت قدرت سرور استفاده می‌کند و برای این کار پول می‌پردازد. اگر به دنبال وبسایت قدرتمندی هستید، هاستینگ اختصاصی مناسب شما است. در نظر داشته باشید بسیاری از سرویس‌های هاستینگ وب اختصاصی از شما می‌خواهند که بک‌اند و مشکلات فنی را خودتان حل کنید؛ همانطور که صاحبین ملک خودشان تعمیرات را برعهده می‌گیرند، در حالی که مستاجران این کار را به صاحب‌خانه‌های خود واگذار می‌کنند.

هاستینگ وردپرس چیست؟

هاستینگ وردپرس مناسب افرادی است که می‌خواهند با دسترسی به WordPress.org سایت خود را روی یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) وردپرس بسازند. راه‌های زیادی برای ساختن یک وبسایت با این پلتفرم بلاگینگ، open-source و رایگان وجود دارد.

وب هاستینگ چیست؟

اگر سایت خود را خودتان هاست کنید، بیشترین کارکرد را در ساختن وبسایت خواهید داشت. این کار معمولا شامل انتقال CMS وردپرس به سرور یا گرفتن یک وب هاست بهینه شده برای وردپرس می‌باشد. اگر هاست بهینه را انتخاب کنید، هاست به صورت اتوماتیک کارهای بک‌اند را انجام می‌دهد؛ و دیگر نیازی نیست نگران به‌روزرسانی پلاگین‌ها و CMS و راه‌اندازی بک‌آپ باشید. در این موارد معمولا محیط وردپرس از قبل روی سرور نصب شده است.

همچنین می‌تواند خودتان روی WordPress.com وبسایت خود را هاست کنید ولی این با روش هاستینگی که در بالا به آن اشاره شد، متفاوت است. WordPress.com از همان کد WordPress.org استفاده می‌کند ولی کد سرور را مخفی می‌کند و هاستینگ را برای شما انجام می‌دهد. راه ساده‌تر با انعطاف و شخصی‌سازی کم‌تر برای هاستینگ وردپرس است. قطعا ساده‌تر است ولی اگر می‌خواهید تمام جنبه‌های سایت خود را تنظیم و ترکیب کنید، برای شما مناسب نیست.

اطلاعات اضافی درباره وب هاستینگ

اگر مطمئن نیستید کسب‌وکار شما به چه نوعی از هاستینگ نیاز دارد، بهتر است پس از اینکه متوجه شدید هاست چیست و چه کاربردی دارد ، از وب هاستینگ اشتراکی و کوچک شروع کنید. هر زمان که بخواهید می‌توانید به هاستینگ قدرتمند‌تری مانند VPS یا حتی هاستینگ اختصاصی مهاجرت کنید. متاسفانه بعضی از هاست‌ها انواع هاستینگ‌ها را ندارند. قبل از این که هاستی بیشتر از یک سال بگیرید، برآورد کنید انتظار دارید وبسایت شما چقدر رشد کند و چه زمانی به این مرحله می‌رسد. تحقیقات برای انتخاب هاست ارزشش را دارد؛ چرا که عوض کردن وب هاستینگ در نیمه راه، کار بی‌دردسری نیست.

وقتی بازه قیمت خود را انتخاب کردید، باید انتخاب کنید که چه مدت زمانی به وب هاستینگ نیاز دارید. اگر یک پروژه کوتاه‌مدت دارید – یک یا دو ماه – می‌توانید با لغو سرویس خود ظرف ۶۰ روز، پول خود را پس بگیرید. بعضی از شرکت‌ها تا ۳۰ روز و برخی دیگر تا ۹۰ روز پول شما را پس می‌دهند. باز هم تاکید می‌کنم که برای تحقیقات وقت بگذارید.

ویژگی‌های وب هاستینگ که به آن نیاز دارید

بسیاری از وب هاست‌ها ویژگی‌های محدودی را در بسته‌های پیشنهادی خود جا می‌دهند و برای آفرهای بهتر، قیمت را بالا می‌برند. توضیحات آن را بخوانید تا مطمئن شوید گزینه‌ای که انتخاب کرده‌اید، مناسب شماست. اگر به برنامه سازنده سایت برای طراحی وبسایت خود نیاز دارید، ابتدا مطمئن شوید وب هاست ارزان‌قیمتی که انتخاب کرده‌اید، سازنده سایت هم دارد. بسیاری از آن‌ها برای یک سازنده از شما هزینه جداگانه دریافت می‌کنند. سازنده‌های وبسایت معمولا چندان گران نیستند ولی اگر وب هاستی پیدا کنید که آن را رایگان جزو بسته‌هایش می‌گذارد، صرفه‌جویی کرده‌اید. و اگر با سرویس هاستینگ شما تجمیع شده باشد، تجربه بهتری خواهید داشت.

همچنین باید وب هاستی داشته باشید که پشتیبانی مشتریان ۷/۲۴ دارد؛ اگر تلفن ندارد، حداقل چت داشته باشد. فروم‌ها، پایگاه دانش و تیکت‌ها همه خوب هستند ولی گاهی نیاز دارید با یک انسان دیگر ارتباط برقرار کنید تا مشکل شما حل شود. با این وجود همه تیم‌های پشتیبانی با یکدیگر برابر نیستند. شرکت‌هایی مثل GoDaddy و Liquid Web تیم‌های پشتیبانی مشتریان فوق‌العاده‌ای دارند؛ و این حقیقتی است که ما در نقدهای خود از سرویس‌های وب هاستینگ هم اعلام کرده‌ایم.

وقتی صحبت از سیستم‌عامل‌های سرور می‌شود، لینوکس معمولا گزینه پیش‌فرض است. برخی از سرویس‌ها هم هر دو گزینه لینوکس و ویندوز را ارائه می‌دهند. اگر برنامه‌های سمت سرور خاصی مانند SQL سرور یا یک برنامه شخصی دات نت دارید که به ویندوز نیاز دارند، باید اطمینان حاصل کنید که وب هاست شما هاستینگ ویندوز دارد. ولی نگذارید هاست لینوکس شما را بترساند. این روزها بسیاری از وب هاست‌ها رابط کاربری گرافیکی یا یک کنترل پنل دارند که مدیریت سرور و وبسایت را آسان کرده است. به جای تایپ کردن در command line، روی آیکن‌های شناخته‌شده کلیک خواهید کرد.

معمولا هاستینگ ویندوز از لینوکس گران‌تر است؛ مخصوصا در بخش سرور اختصاصی. همیشه هم اینطور نیست ولی بهتر است هنگام خرید به این مورد توجه کنید.

هاست ایمیل چیست و چه کاربردی دارد

اگر می‌خواهید در وب حضور داشته باشید، باید ایمیل داشته باشید. راه مناسبی برای مشتریان بالقوه است تا به شما پیام، سند ورد یا فایل‌های دیگر بفرستند. خوشبختانه اکثر وب هاست‌ها ایمیل را نیز در برنامه هاستینگ جا می‌دهند. برخی وب هاست‌ها ساخت اکانت ایمیل نامحدود دارند (که برای رشد احتمالی در آینده مناسب است) و برخی دیگر مقدار محدودی دارند. احتمالا شما دنبال ایمیل نامحدود هستید.

البته تمام وب هاست‌ها هم فروش ایمیل ندارند. برای مثال WP Engine از این دسته است. در این مواقع شما باید اکانت‌های ایمیل را از شرکت دیگری دریافت کنید. برای مثال Go Daddy بسته‌های ایمیل‌ش را از ۳.۴۹ دلار در ماه عرضه می‌کند. شاید دنبال کردن اطلاعات اضافی کمی دشوار به نظر برسد اما وب‌مسترهایی هستند که باور دارند جدا کردن هاستینگ ایمیل و هاستینگ وب کار هوشمندانه‌ای است. با این کار اگر یکی از تامین‌کننده‌های شما آفلاین شود، کسب‌وکار شما نمی‌خوابد.

آپ‌تایم، آپ‌تایم، آپ‌تایم!

ویژگی‌های اشاره‌شده همگی برای یک تجربه خوب وب هاستینگ لازم هستند اما هیچ‌کدام اهمیت آپ‌تایم را ندارند. اگر سایت شما داون شود، مشتریان نمی‌توانند به محصولات یا خدمات شما دسترسی داشته باشند.

به‌تازگی ما نظارت بر آپ‌تایم را در روند نقد جا داده‌ایم و نتایج نشان می‌دهند که اکثر وب هاست‌ها به‌خوبی سایت‌ها را آنلاین نگه می‌دارند. وب هاست‌هایی که مشکل آپ‌تایم دارند، هیچوقت رتبه‌بندی خوبی دریافت نمی‌کنند.

تجارت الکترونیک و بازاریابی

چیزی که ما در روند نقد سرویس‌های این لیست یاد گرفتیم این است که با این که بسته‌ها بسیار به یگدیگر شبیه‌ هستند، یکسان نیستند. بعضی روی امنیت تاکید بیشتری دارند و ابزارهای ضد اسپم و شناسایی بدافزار دارند. برخی دیگر ابزارهای متفاوت بازاریابی ایمیلی دارند. اکثر هاست‌هایی که ما اینجا به آن پرداخته‌ایم، ابزارهای تجارت الکترونیک را دارند اما شاید بخواهید از برنامه سبد خرید آنلاین دیگری مانند Shopify استفاده کنید.

  • ۹۸/۱۰/۰۳
  • محمد خزایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی