راهنمای شبکه

آموزش شبکه به علاقه‌مندان

راهنمای شبکه

آموزش شبکه به علاقه‌مندان

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

امروزه همه می‌دانند که مدل‌های سنتی بازاریابی تاثیر گذشته‌ی خود را در جذب مخاطب و تبدیل آن‌ها به مشتری ندارند. به همین دلیل است که بازاریابی محتوا و استراتژی بازاریابی محتوا به یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای جذب و درگیر کردن مخاطب تبدیل شده است.

شما می‌توانید با تامین محتوای کاربردی برای مخاطبین و ارائه توضیحات و آموزش‌های لازم درمورد محصولات و خدمات خودتان (و البته نشان دادن روش‌هایی که این محصولات و خدمات می‌تواند مشکلات آن‌ها را حل کند) نرخ تبدیل خود را افزایش دهید، آگاهی از برند را بهبود ببخشید، سود بیشتری کسب کنید و غیره. در صورتی که به این مبحث علاقه‌مند هستید تا انتها با ما همراه باشید تا با روش‌هایی که می‌توانید از تاکتیک‌ها و استراتژی های بازاریابی محتوا در کسب و کار خودتان استفاده کنید آشنا شوید.

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا پروسه برنامه‌ریزی، تولید، توزیع، انتشار و به اشتراک‌گذاری محتوا برای رسیدن به مخاطبین هدف است. به عنوان یک کسب و کار این موضوع می‌تواند باعث بهبود آگاهی از برند، افزایش فروش، ارتباط با مخاطبان هدف و درگیر کردن بازدیدکننده‌ها شود.

چرا بازاریابی محتوا مهم است؟

امروزه بازاریابی برون‌گرا به اندازه‌ی گذشته برای دسترسی به مخاطبین هدف و تبدیل آن‌ها موثر نیست اما بازاریابی محتوا یک روش کاملا موثر برای مقابله با این موضوع است. علاوه بر افزایش محدوده فعالیت شما، مزایای بازاریابی محتوا به شرح زیر است:

  • آموزش مخاطبین و بازدیدکننده‌ها در مورد محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید.
  • افزایش نرخ تبدیل
  • ایجاد ارتباط بین مشتری و کسب و کار
  • ارتباط با مشتری برای نشان دادن اینکه خدمات شما چگونه مشکلات آن‌ها را برطرف می‌کند
  • ایجاد یک جامعه با محوریت برند.

اکنون که متوجه شدید چرا باید روی بازاریابی محتوا سرمایه‌گذاری کنید، اجازه دهید چند نمونه‌ی مختلف را با یکدیگر بررسی کنیم تا به صورت کامل متوجه شوید که چه نوع محتوایی باید تولید کنید.

نمونه‌های موفق بازاریابی محتوا

با اینکه بازاریابی محتوا روش کاملا کاربردی و مفیدی برای شرکت‌های مختلف است اما پیدا کردن روش‌های خلاقانه و مناسب برای تبدیل مخاطبان کار آسانی نیست. بنابراین چگونه می‌توان یک استراتژی بازاریابی محتوا موفق داشت؟

برای پاسخ دادن به این سوال باید با انواع مختلف بازاریابی محتوا آشنایی داشته باشید. در این بخش نگاهی دقیق‌تر به روش‌های استفاده از محتوا در برنامه‌های بازاریابی برند خواهیم داشت.

انواع بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا انواع مختلفی دارد که شما می‌توانید بسته به نیاز خودتان هرکدام از آن‌ها را انتخاب کنید. در این قسمت برخی از محبوب‌ترین انواع بازاریابی محتوا را مشاهده خواهید کرد.

بازاریابی محتوای شبکه های اجتماعی

 

 

با توجه به اینکه شبکه‌های اجتماعی بیش از 3.7 میلیارد کاربر در سطح دنیا دارند، درک اینکه چرا کسب و کارها سرمایه‌گذاری خیلی زیادی روی این نوع بازاریابی می‌کنند ساده است. پلتفرم‌های زیادی مثل فیسبوک، اینستاگرام، پینترست، لینکدین و... برای فعالیت وجود دارد و روش‌هایی که می‌توانید برای شبکه‌های اجتماعی به تولید محتوا بپردازید هم بی‌شمار است. تمامی این شبکه‌های اجتماعی امکانات خیلی زیادی برای ارتباط با کاربر در اختیار شما قرار می‌دهند.

اینفوگرافی

اینفوگرافی محتوا، اطلاعات و داده‌ها را به شکل گرافیکی و ساده در اختیار کاربر قرار می‌دهد. اینفوگرافی‌ها با ترکیبی از کلمات ساده، جملات کوتاه و تصاویر واضح روش خیلی خوبی برای ارتباط با کاربر هستند. در صورتی که می‌خواهید یک مبحث خیلی سخت را به شکلی توضیح دهید که برای همه قابل درک باشد، اینفوگرافی روش بسیار مناسبی خواهد بود.

بازاریابی با استفاده از بلاگ

بلاگ یکی از قدرتمندترین انواع محتوا برای بازاریابی درونگرا و به اشتراک گذاتشن اطلاعات با کاربران و مشتریان هدف است. می‌توانید از بلاگ برای تبدیل بازدیدکننده به مشتری، افزایش آگاهی از برند و یا ساخت رابطه با مخاطبان خود استفاده کنید.

بسته به هدفی که دارید می‌توانید از بلاگ برای پروموت کردن محتواهای موجود روی سایت، لینک دادن به سایت اصلی و یا نوشتن در مورد محصولات خودتان استفاده کنید.

تولید محتوای پادکست

آیا می‎‌دانستید در ایالات متحده بیش از 6 میلیون نفر مخاطب پادکست‌های مختلف هستند؟ دلیل محبوبیت این نوع محتوا سادگی استفاده از آن است. شما می‌توانید در هر شرایطی که باشید، به پادکست‌های موردعلاقه‌ی خود گوش دهید. به همین خاطر است که خیلی از کسب و کارها از پادکست به عنوان بخشی از استراتژی محتوای خود استفاده می‌کنند. این نوع محتوا به افزایش آگاهی از برند، ایجاد ارتباط با مخاطبین و تبلیغ محصولات و خدمات شما کمک زیادی می‌کند.

 

تولید محتوای ویدیویی

طبق تحقیقات، حدود 50% از مشتری‌ها دوست دارند حداقل یک ویدیو درمورد برندی که با آن در ارتباط هستند ببینند. علاوه بر این بازاریابی با کمک محتوای ویدیویی به بهبود نرخ تبدیل، بهبود نرخ بازگشت سرمایه و ساخت رابطه با مخاطبان هدف شما کمک می‌کند. شما می‌توانید محتواهای ویدیویی خودتان را در شبکه‌های اجتماعی، صفحات سایت و یا سایت‌های همکار به اشتراک بگذارید.

تدوین استراتژی بازاریابی محتوا

1- هدف‌گذاری SMART

اولین بخش تدوین استراتژی بازاریابی محتوا هدف‌گذاری SMART است. این اهداف باید به کسب و کار شما مرتبط باشند و تکمیل‌کننده‌ی دیگر بخش‌های بازاریابی و اهداف شرکت شما باشند. اجازه دهید برخی از اهدافی که برای تدوین استراتژی تولید محتوا باید تعیین کنید را بررسی کنیم:

شما ممکن است نیاز داشته باشید از محتوا برای موارد زیر استفاده کنید:

  • افزایش آگاهی از برند
  • افزایش درآمد شرکت
  • بهبود نرخ تبدیل
  • افزایش وفاداری به برند
  • افزایش درگیری کاربر با خدمات و محصولات
  • ایجاد اعتماد در بین مخاطبان و مشتری‌ها
  • جذب شرکای استراتژیک

2- تعیین KPI

در مرحله بعدی برای برای اهداف SMART تعیین شده KPI تعیین کنید. KPI داده‌های قابل اندازه‌گیری هستند که می‌توانید از آن‌ها برای اندازه‌گیری عملکرد خودتان استفاده کنید.

هدف SMARTKPI مرتبطآگاهی از برندترافیک سایت، فالوورهای اینستاگرام، درصد ثبت نام و...درآمدفروش روزانه، بازدید سایتتبدیلنرخ تبدیل، نرخ ترک کردن سبد خریدوفاداری به برندمشتری‌های بازگشتی، تبلیغ‌کننده‌ها، نظرات مخاطبین، لینک‌های ورودی به سایتدرگیری کاربرمیزان لایک، به اشتراک‌گذاری، فالوور، بک لینکاعتمادمشتری‌های بازگشتی، فالوور، منشنشرکای استراتژیکشرکای جدید، منشن، بک لینک

3- تعیین نوع محتوا

در مرحله بعدی باید مشخص کنید که می‌خواهید چه نوع محتوایی تولید کنید. برای این کار با تعیین مخاطبان هدف و پرسونای مشتری‌ها شروع کنید. سوالات زیر را درمورد مخاطبان هدف خود پاسخ دهید تا بتوانید نوع مناسب محتوا را انتخاب کنید.

  • از شما چه چیزی می‌خواهند؟
  • به دنبال حل چه مشکلاتی هستند؟
  • چرا به خدمات و محصولات شما نیاز دارند؟
  • چگونه می‌توانید به آن‌ها کمک کنید؟

اکنون به بخش انواع محتوا برگردید و تصمیم بگیرید که باید چه نوع محتوا یا محتواهایی تولید و منتشر کنید.

4- انتخاب کانال انتشار

پس از اینکه به صورت دقیق نوع محتوای مناسب برای استراتژی بازاریابی محتوای خود را تعیین کردید، زمان آن رسیده است که کانال انتشار محتوا را نیز انتخاب کنید. برای برخی از محتوا کانال انتشار واضح است. برای مثال محتوای بلاگ را باید در بلاگ منتشر کنید.

 

با این وجود انتخاب برخی کانال‌های دیگر تا حدودی سخت‌تر است. برای مثال در صورتی که بازاریابی شبکه های اجتماعی را انتخاب کنید باید به صورت دقیق مشخص کنید که قصد دارید روی چه پلتفرم یا پلتفرم‌هایی فعالیت کنید. یا در صورتی که اینفوگرافی را انتخاب کنید با تصمیم بگیرید که قصد دارید آن را روی وبسایت منتشر کنید یا شبکه‌های اجتماعی.

5- تعیین بودجه

اکنون زمان آن رسیده است که بودجه‌ی لازم را مشخص کنید. در مورد محتوایی که قصد دارید تولید کنید و کانال‌های انتشار آن محتوا فکر کنید و سپس برای تعیین بودجه سوالات زیر را از خودتان بپرسید.

  • آیا به نرم‌افزار یا تکنولوژی خاصی برای تولید محتوا نیاز دارید؟ (برای مثال نرم‌افزارهای گرافیکی مثل فتوشاپ یا اشتراک سایت کانوا و یا دوربین برای گرفتن عکس و فیلم با کیفیت)
  • آیا به استخدام یک تیم برای تولید محتوا نیاز دارید؟
  • آیا برای تبلیغات باید هزینه‌ای پرداخت کنید؟
  • آیا به ابزارهای اختصاصی برای اندازه‌گیری محتوای موردنظر نیاز دارید؟

با جواب دادن به این سوالات متوجه تاثیر آن‌ها روی بودجه خودتان خواهید شد. ممکن است این تاثیر به شکل افزایش یا کاهش چیزی که قبلا تخمین زده بودید بیانجامد.

6- تولید و توزیع محتوا

در این مرحله باید محتوای موردنظر را تولید و توزیع کنید تا مخاطبان هدف بتوانند به آن دسترسی داشته باشند و تبدیل به مشتری شما شوند. برای اینکه به صورت مداوم و پیوسته بتوانید به تولید محتوا بپردازید از یک تقویم محتوا استفاده کنید. این موضوع به تیم شما کمک می‌کند به صورت کامل از محتوایی که قرار است تولید شود اطلاع داشته باشد و قبل از رسیدن موعد انتشار، محتوای موردنیاز را تولید کند.

7- آنالیز و اندازه‌گیری نتایج

در مرحله آخر باید نتایج را آنالیز و اندازه‌گیری کنید. این مرحله به شما کمک می‌کند از ایرادات استراتژی بازاریابی محتوای خود مطلع شوید و تغییرات لازم را اعمال کنید. از اهداف SMART و KPIهای تعیین شده استفاده کنید تا مقدار موفقیت استراتژی بازاریابی محتوای خودتان را اندازه‌گیری کنید.

تبدیل بازدیدکننده‌ها به مشتری با استفاده از بازاریابی محتوا

با بازاریابی محتوای مناسب شما می‌توانید در معرض دید مخاطبان هدف قرار بگیرید و نرخ تبدیل خودتان را افزایش دهید. روش‌های متفاوتی برای بازاریابی با کمک محتوا با هدف افزایش درآمد، افزایش آگاهی از برند و ساخت ارتباط با مشتری‌ها وجود دارد.

برای شروع تعیین کنید که چه نوع محتوا یا محتواهایی برای شما و مخاطبانتان مناسب هستد و با استفاده از یک استراتژی بازاریابی محتوا کار خود را ادامه دهید.

منبع: چم استودیو

  • ۹۸/۱۲/۱۶
  • محمد خزایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی